Natuur

Voorjaarswandeling over de Tankenberg en Paasberg in De Lutte.

Geschreven door

Els

Leestijd 4 minuten 979 x bekeken

Het is deze lente nog altijd wachten op de eerste warme voorjaarsdag, het is te koud voor de tijd van het jaar, maar voorjaarsbloemen geven het gevoel dat het voorjaar toch echt wel is begonnen.

Af en toe is er echter een zonnige dag die uitnodigt voor een mooie lentewandeling en hoewel er binnenshuis huishoudelijke klusjes liggen te wachten, besluit ik deze uit te stellen wanneer zich zo’n mooie middag als vandaag aandient, dus - niet gepland -de wandelschoenen aan en op pad. Want elk seizoen heeft zijn charmes, maar de lente is vaak het kleurrijkst van alle seizoenen door de frisgroene bladeren, bloesempracht en andere voorjaarsbloeiers.

Ik kies voor een route van ruim 8 kilometer die gaat voor een groot deel over het landgoed Egheria met bos, beken en weiland. Een uniek stukje Twente met hoge stuwwallen en de Tankenberg, die met 85 meter de hoogste berg in Overijssel is en de Paasberg.

De start is bij de Tourist info in De Lutte (Erve Boerrigter) en ik laat al snel het dorp achter me en volg een smal paadje met links een weiland waarin te zien is dat de maand april de maand is van de paardenbloemen. Langs de bermen en slootkanten kleurt het geel van het speenkruid en paars van de dovenetel.

Speenkruid

Er moet een kort stukje over het fietspad langs de provinciale weg worden gelopen om de ‘overkant’ te bereiken en steek over naar de Paasbergweg. Het Pannenkoekhuis De Stroper nodigt uit voor een pannenkoek of een kopje koffie met appeltaart of cake.

Bloesempracht
Mariakapel
Links langs het weggetje bloeien de bloesems van de sierperen prachtig wit. Op de splitsing van weggetjes staat een Mariakapel en gaat de wandeling linksaf over het bospad, waar ook de tocht van Oerr langs voert. Dit is een wandeltocht van ongeveer 2 kilometer, heel leuk om met jonge kinderen te wandelen. Er volgt een mooi stukje natuur over een paar vlonders, langs een dal en een pad tussen oude beuken met dikke boomwortels. Regelmatig is het geroffel van een specht te horen en jawel iets verderop klimt een bonte specht langs een boomstam omhoog.

Erve Middelkamp

Na door een draaihek te zijn gegaan voert de route gaat verder naar Erve Middelkamp, een typisch Twents boerderijcomplex met hooischuur gebouwd in vakwerk met rode baksteen. De boerderij is nu een groepsaccommodatie en de varkensstal is het kantoor van Natuurmonumenten. Ook rondom de boerderij bloeien de witte bloesems uitbundig. Een mooi plaatje!

Tankenberg

De weg gaat omhoog naar de koepel op het hoogste punt van de Tankenberg en het uitzicht richting Duitsland is mooi. Natuurmonumenten heeft in het verleden bos gekapt om dit uitzicht mogelijk te maken.

Uitzicht
Na een tijdje van het uitzicht te hebben genoten vervolgt de route o.a. over het pad met de fraaie naam Belvedereweg. Langs de weilanden bloeit het uitbundig wit en bij een boerderij staat nog een authentieke hooimijt op het erf. In de verte is een fazant te horen, maar jammer genoeg laat deze zich niet zien, laat staan poseren voor een mooie foto!
Hooimijt

Weer wat geleerd!

In het bos bij het modderige pad omhoog blokkeert een auto ten dele het pad en ik kom aan de praat met twee mannen van natuurbeheer. Ik sta net voor een waterig oversteekje sta en één van de twee vraagt me of ik weet hoe dit wordt genoemd. Ik heb echter geen idee. Daarom wordt me uitgelegd hier een voorde (doorwaadbare plaats) is gemaakt (voorheen ging het water via een ondergrondse buis onder het pad door. De mannen nemen de tijd voor een praatje en vertellen enthousiast en duidelijk met trots over deze mooie streek. Vroeger schijnt wat verderop een dakpannenfabriekje te hebben gestaan. De klei hiervoor werd van de helling van de Paasbergweg afgegraven en met karretjes met paarden over een spoortje naar beneden getransporteerd. Een interessant verhaal en er valt nog veel meer te vertellen, maar jammer genoeg moet ik verder om nog op een redelijke tijd thuis te zijn. Het pad omhoog is na de overvloedige regen de afgelopen periode eerst wat modderig, maar voor het grootste deel heel goed begaanbaar.

Paasberg

Op het hoogste punt van de Paasberg kan ik ook hier weer genieten van een prachtig uitzicht. Het bankje nodigt uit, maar helaas de klok tikt door……. Na het klauterpartijtje omhoog, gaat het eerst gemakkelijk naar beneden, gevolgd door een stuk “vals plat’ het natuurgebied uit.

Op het fraaie Beankepad komt de spits van de kerk in De Lutte alweer in beeld en daarmee het eind van deze wandeling op deze prachtige dag.

Een afwisselende route over bospaadjes, lanen, langs beken en poeltjes en als extraatje in deze periode de mooie voorjaarsbloemen. Een aanrader dus!

Deze en andere mooie routes zijn voor € 2,00 verkrijgbaar bij de Tourist info De Lutte.

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Deel dit artikel met vrienden

Els

Werkzaam bij Tourist info De Lutte-Losser.

Meer verhalen uit Losser

1. Nieuws

Opening toeristisch seizoen in de Schatkamer van Twente

Geschreven door Bianca
  2. Zien & Doen

De elektrokarritten gaan weer van start!

3. Zien & Doen

Lekker slapen op een bijzondere manier in Twente?